Plan National Strategic
|
Bunăstarea animalelor
Description of the territorial scope
CAP SPECIFIC OBJECTIVE Code + Description Recommended CAP Specific Objectives for this Type of Intervention are displayed in bold Obiectiv Specific 9 Îmbunătățirea răspunsului agriculturii UE la cerințele societății privind alimentația și sănătatea, inclusiv alimente sigure și nutritive, produse într-un mod sustenabil, precum și deșeuri alimentare și bunăstarea animalelor.
RESULT INDICATORS Code + Description Recommednded result indicators for the selected CAP Specific Objectives of this intervention are displayed in bold R.44 Îmbunătățirea bunăstării animalelor: Ponderea unităților vită mare (UVM) vizate de acțiuni care beneficiază de sprijin pentru îmbunătățirea bunăstării animalelor
Intervenția – Bunăstarea animalelor vizează stimularea aplicării unor standarde superioare de bunăstare a animalelor în fermele de porci şi păsări, care depăşesc standardele minime obligatorii, răspunzând nevoilor privind siguranţa alimentară şi asigurarea calităţii produselor alimentare prin îmbunătăţirea sănătăţii animalelor în urma adaptării condiţiilor de hrănire, adăpare şi adăpostire a acestora. Prin aceasta se garantează asigurarea sănătăţii populaţiei, răspunzându-se interesului consumatorilor pentru produse provenite din carne de porc şi pasăre crescute în condiţii superioare de bunăstare, pe fondul preferinţei actuale a acestora pentru o calitate superioară a acestor produse. În România, sprijinul privind bunăstarea animalelor a fost introdus în PNDR 2007-2013 prin M.215 – plăți privind bunăstarea animalelor și în PNDR 2014-2020 prin M 14 din anul 2018. Urmare a sprijinului financiar acordat din foduri FEADR a crescut ponderea exploatațiilor comerciale care aplică în prezent standarde superioare de bunăstare a animalelor la 90,4% în sectorul de creștere a porcilor și la 84% în sectorul avicol. Asigurarea condițiilor superioare de bunăstare în România s-a realizat la specia suine (la categoria porc gras de la greutatea de 30 kg și la categoria femele de reproducție – scrofițe și scoafe) și la păsări (categoria pui de carne, pui de curcă, găini de reproducție rase grele și găini ouătoare). Impactul asupra sănătății și bunăstării animalelor ca urmare a aplicării unor standarde superioare de bunăstare se referă la aspecte care vizează reducerea incidenţei bolilor şi a mortalității în ferme, scăderea incidenței luptei pentru hrană corelată cu reducerea cazurilor de comportament anormal si a leziunilor traumatice, scăderea incidenței folosirii medicamentelor, vaccinărilor și a altor tipuri de medicații, fapt care conduce implicit în final la îmbunătăţirea performanțelor de producție și reproducție, la îmbunătățirea siguranţei alimentare şi sănătăţii publice, dar și la îmbunătăţirea factorilor de mediu (rezultată în urma reducerii poluării apelor şi a emisiilor de gaze). Începând cu anul 2012 de când s-au implementat angajamente de asigurare a condițiilor superioare de bunăstare la păsări și la suine s-a constatat că standardele superioare de bunăstare constitue factorul determinant al impactului asupra sănătății și bunăstării animalelor în condițiile în care sunt asigurate aceeași calitate a furajelor și aceleași tehnologi de creștere și exploatare ca și în cazul asigurării condițiilor minime de bunăstare în exploatațiile care aplică practicile convenționale. Aceste constări sunt susținute de analizele realizate de Autoritatea Națională Sanitar-Veterinară și pentru Siguranța Animalelor care au ținut cont și de rasă, hibrid și scheme de vaccinare și tratamente aplicate animalelor crescute și exploatate în condiții superioare de bunăstare. Aplicarea măsurii de bunăstare a animalelor a avut un impact direct și asupra consumatorilor, reflectându-se în creșterea consumului produselor de carne de porc, pasăre și ouă de către populație (în condițiile în care 90% din carnea de porc și 95% din carnea de pasăre livrată pe piață provine de la animale crescute în condiții superioare de bunăstare). Susținerea unor standarde superioare de bunăstare a păsărilor și suinelor în perioadele anterioare de programare a dus la îmbunătățirea mediului și a spațiului rural prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, pulberi și amoniac din hale de exploatare a păsărilor și porcilor, cu impact pozitiv asupra comunităţilor locale din proximitate. Prin Intervenția – Bunăstarea animalelor, România alege să promoveze încurajarea în continuare a fermierilor cu scopul adoptării la scară largă a unor standarde ridicate de bunăstare a animalelor, garantându-se astfel păstrarea caracteristicilor și creşterea calității produselor alimentare, care prin depășirea semnificativă a standardelor comerciale minime aplicabile produselor de larg consum contribuie consistent la sănătatea publică, sănătatea animalelor, bunăstarea animalelor şi la protecția mediului. Producția agricolă de calitate este dependentă de adoptarea acestor standarde ridicate de bunăstare a animalelor de către fermierii care se angajează pe baze voluntare să desfășoare operațiuni constând în mai multe angajamente în favoarea bunăstării animalelor. Standardele superioare de bunăstare în fermele de porci și păsări sunt direct legate de tehnologiile aplicate în ferme și îmbunătățesc starea de sănătate a animalelor, reduc consumul de medicamente, iar în secundar influențează pozitiv indicatorii tehnici și performanțele în creșterea și reproducția porcilor și păsărilor, contribuind direct la calitatea și siguranța alimentelor, toate acestea cu impact pozitiv asupra sănătății publice. În acelaşi timp, susținerea unor standarde superioare de bunăstare a păsărilor și suinelor conduce la îmbunătățirea mediului și a spațiului rural prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, pulberi și amoniac din hale de exploatare a păsărilor și porcilor. Reducerea stresului la animalele care beneficiază de condiții superioare de bunăstare a condus la diminuarea sau eliminarea unor factori ce afectează atât sănătatea, cât și performanțele productive (spor zilnic mediu, rata de conversie a furajelor, rata de reproducţie, rata înbolnăvirilor şi cea a mortalităţii, etc.) ale păsărilor și porcilor, ceea ce indică faptul că asigurarea unor standarde superioare de bunăstare a animalelor asigură o stare generală de bine acestora. Concomitent cu performanțele de producție ridicate s-au obținut rezultate deosebite în ceea ce privește ameliorarea caracterelor care influențează procentul de carne în carcasă și stratul de grăsime, ceea ce de asemenea indică îmbunăţirea în ansamblu a calităţii vieţii animalelor care beneficiază de condiţii superioare de bunăstare. Fermierii au fost și sunt interesați în a face investiții din surse proprii sau atrase, cu scopul de a corespunde standardelor superioare de bunăstarea animalelor, au perfecționat sistemele de aplicare, monitorizare și control în ferme pentru lumină, încălzire, noxe, apa de adăpare, zona de odihnă. În secundar, aplicarea standardelor superioare de bunăstare a animalelor va contribui la reducerea emisiilor din sectorul de creştere a animalelor şi la îmbunătăţirea factorilor de mediu (în special prin reducerea gradului de poluare a apelor şi solului). Aşadar, continuarea eforturilor de încurajare a aplicării standardelor superioare de bunăstare a animalelor este atât o obligaţie a Statelor Membre stipulată de art. 13 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE), dar şi o nevoie esenţială pentru asigurarea siguranţei şi securităţii alimentare pentru cetăţenii Uniunii Europene. În acest sens, în cadrul Intervenției – Bunăstarea animalelor a PNS 2023-2027, România optează pentru încurajarea aplicării standardelor superioare de bunăstare a porcilor (Pachetul a) şi a păsărilor (Pachetul b).
Directiva Consiliului 98/58 / CE a Consiliului din 20 iulie 1998 privind protecția animalelor de fermă, Directiva Consiliului 2008/120 / CE a Consiliului din 18 decembrie 2008 de stabilire a normelor minime de protecție a porcilor. Directiva 1999/74 / CE a Consiliului din 19 iulie 1999 de stabilire a standardelor minime pentru protecția găinilor ouătoare, Directiva 2007/43 / CE a Consiliului din 28 iunie 2007 de stabilire a normelor minime de protecție a puilor destinați producției de carne.
Ordinului ANSVSA nr. 202/2006 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare care stabileşte standardele minime pentru protecţia porcinelor, Ordinul ANSVSA nr. 129/2017 pentru aprobarea Normelor metodologice de monitorizare a standardelor de microclimat, în vederea asigurării statusului minim de bunăstare a porcinelor din exploataţiile comerciale, Ordinul ANSVSA nr. 75/2005 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind protecţia animalelor de fermă. Ordinul ANSVSA nr. 75/2005 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind protecţia animalelor de fermă, Ordinul ANSVSA nr. 63 din 10 octombrie 2012 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare care stabişte standardele minime privind protecţia păsărilor în fermă şi în timpul transportului, Ordinul ANSVSA nr. 136/2006 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind standardele minime pentru protecţia găinilor ouătoare cu modificările şi completările ulterioare, Ordinul ANSVSA nr. 73/2005 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind înregistrarea exploataţiilor care deţin găini ouătoare, Ordinul ANSVSA nr. 30/2010 pentru aprobarea Normei sanitare privind stabilirea normelor minime de protecţie a puilor destinaţi producţiei de carne. Ordin ANSVSA nr. 21/05.03.2018 privind condițiile de biosecuritate aplicate în exploatațiile comerciale de păsări, precum și condițiile privind mișcarea păsărilor vii și a subproduselor de la acestea.
csp.intervention.spec-designs.rural.elig-type-support.label
Beneficiare ale sprijinului acordat prin intermediul acestei intervenții sunt exploatațiile comerciale din sectorul de creștere a porcinelor și din sectorul avicol, autorizate sanitar veterinar, care se angajează annual, pe baze voluntare să adopte standarde de bunăstare care depășesc standardele obligatorii relevante. Exploatațiile comerciale din sectorul de creștere a porcinelor autorizate sanitar veterinar care își asumă voluntar angajamente în favoarea bunăstării animalelor sunt eligibile în cadrul Pachetului a) al Intervenției Bunăstarea animalelor. Plăţile pentru bunăstarea porcilor pot fi acordate în cadrul intervenției/pachetului/subpachetului dacă beneficiarul:
Efective de animale eligibile:
În categoriile de animale neeligibile se încadrează:
Exploatațiile comerciale din sectorul de creștere a păsărilor autorizate sanitar veterinar, care își asumă voluntar angajamente în favoarea bunăstării animalelor sunt eligibile în cadrul acestui subpachet al Intervenției – Bunăstarea animalelor. Plăţile pentru bunăstare păsărilor pot fi acordate în cadrul subpachetului dacă beneficiarul:
Efective de păsări eligibile:
În consecinţă, pentru categoriile pentru care eligibilitatea vizează un număr maxim de cicluri de producţie pe an, pentru a fi considerat eligibil, durata unei ciclu de producţie trebuie să fie de minim 90% din perioada de referinţă a unui ciclu de referinţă (luată în calcul în metodologia de calcul a plăţilor compensatorii), iar vârsta minimă de la care animalele sunt eligibile este de 35 zile pentru categoria pui de carne şi 71 zile pentru categoria pui de curcă. În categoriile de păsări neeligibile se încadrează:
List of relevant GAEC and SMR
List of relevant mandatory national standards Vor fi implementate angajamente care vizează:
Subpachet 1a – creşterea cu cel puţin 10% a spaţiului alocat disponibil fiecărui animal, Subpachet 2a – creşterea cu cel puţin 15% a spaţiului alocat disponibil fiecărui animal, Subpachet 3a – reducerea pulberilor cu 30% față de nivelul minim obligatoriu prin menținerea în limite optime a parametrilor de microclimat, Subpachet 4a – îmbunătățirea condițiilor zonei de odihnă.
Subpachet 1b – reducerea densităţii păsărilor cu 10 % faţă de densitatea rezultată din aplicarea cerinţelor minime obligatorii privind suprafaţa minimă alocată pentru fiecare categorie de păsări, Subpachet 2b – reducerea densităţii păsărilor cu 15 % faţă de densitatea rezultată din aplicarea cerinţelor minime obligatorii privind suprafaţa minimă alocată pentru fiecare categorie de păsări, Subpachet 3b – reducerea noxelor cu 30 % față de nivelul minim obligatoriu prin menținerea în limite optime a parametrilor de microclimat
Cerinţe specifice şi acţiuni în cadrul angajamentelor propuse pachet A(suine): Cele 4 intervenții suplimentare de bunăstare disponibile vor fi aplicate printr-o combinaţie de minim două subpachete.
Subpachet 1a) – creşterea cu cel puţin 10% a spaţiului alocat disponibil fiecărui animal Scăderea densității la porcii grași şi animale de reproducţie – femele (scrofițe și scroafe) prin extragerea (eliminarea) unui număr suficient de animale din boxe astfel încât spaţiul alocat disponibil fiecărui animal rămas să crească cu cel puţin 10%, față de densitatea rezultată din aplicarea cerințelor minime obligatorii, iar suprafața de pardoseală alocată pentru fiecare categorie de porci să fie: Porc gras: 0,605 mp – pentru porci cu o greutate vie între 50-85 kg, 0,715 mp – pentru porci cu o greutate vie între 85-110 kg, 1,1 mp – pentru porci cu o greutate vie peste 110 kg. Animale de reproducţie – femele: 1,804 mp – pentru scrofiţe ţinute în grup, 2,475 mp/cap – pentru scroafe ţinute în grup. Alte cerinţe:
Subpachet 2a) – creşterea cu cel puţin 15% a spaţiului alocat disponibil fiecărui animal Angajamentul constă în scăderea densității la porcii grași şi animale de reproducţie – femele (scrofițe și scroafe) prin extragerea (eliminarea) unui număr suficient de animale din boxe astfel încât spaţiul alocat disponibil fiecărui animal rămas să crească cu cel puţin 15%, față de densitatea rezultată din aplicarea cerințelor minime obligatorii, iar suprafața de pardoseală alocată pentru fiecare categorie de porci să fie: Porc gras: 0,6325 mp – pentru porci cu o greutate vie între 50-85 kg, 0,7475 mp – pentru porci cu o greutate vie între 85-110 kg, 1,15 mp – pentru porci cu o greutate vie peste 110 kg. Animale de reproducţie – femele: 1,886 mp – pentru scrofiţe ţinute în grup, 2,5875 mp – pentru scroafe ţinute în grup. Alte cerinţe:
Subpachet 3a) – reducerea pulberilor cu 30% față de nivelul minim obligatoriu prin menținerea în limite optime a parametrilor de microclimat Angajamentul constă în:
Subpachet 4a) – îmbunătățirea condițiilor zonei de odihnă Angajamentul constă în:
Comparaţie între baseline şi standardele superioare de bunăstare a animalelor care fac obiectul angajamentelor Intervenției Bunăstarea animalelor- Pachetul a) Plăţi în favoarea bunăstării porcilor
Subpachet 1a) – creşterea cu cel puţin 10% a spaţiului alocat disponibil fiecărui animal
Subpachet 2a) – creşterea cu cel puţin 15% a spaţiului alocat disponibil fiecărui animal
Subpachet 3a) – reducerea pulberilor cu 30% față de nivelul minim obligatoriu prin menținerea în limite optime a parametrilor de microclimat
Subpachet 4a) – îmbunătățirea condițiilor zonei de odihnă
Cerinţe specifice şi acţiuni în cadrul angajamentelor propuse la pachet B (păsări): Cele 3 intervenții suplimentare de bunăstare disponibile vor fi aplicate printr-o combinaţie de două subpachete (1b cu 3b sau 2b cu 3b). Subpachet 1b) – reducerea densităţii păsărilor cu 10% faţă de densitatea rezultată din aplicarea cerinţelor minime obligatorii privind suprafaţa minimă alocată pentru fiecare categorie de păsări Angajamentul constă în:
Subpachet 2b) – reducerea densităţii păsărilor cu 15 % faţă de densitatea rezultată din aplicarea cerinţelor minime obligatorii privind suprafaţa minimă alocată pentru fiecare categorie de păsări Angajamentul constă în:
Subpachet 3b) – reducerea noxelor cu 30% față de nivelul minim obligatoriu prin menținerea în limite optime a parametrilor de microclimat Angajamentul constă în:
Comparaţie între baseline şi standardele superioare de bunăstare a animalelor care fac obiectul angajamentelor Intervenției –Bunăstarea animalelor- Pachetul b) Plăţi în favoarea bunăstării păsărilor Subpachet 1 b) – reducerea densitatii păsărilor cu 10% fata de densitatea rezultata din aplicarea cerintelor minime obligatorii privind suprafata minima alocata pentru fiecare categorie de păsări
Subpachet 2b) – reducerea densităţii păsărilor cu 15% faţă de densitatea rezultată din aplicarea cerinţelor minime obligatorii privind suprafaţa minimă alocată pentru fiecare categorie de păsări
Subpachet 3b) – reducerea noxelor cu 30% față de nivelul minim obligatoriu prin menținerea in limite optime a parametrilor de microclimat
În cadrul tuturor angajamentelor încheiate în cadrul acestei intervenții, beneficiarii vor trebui să respecte standardele de eco-condiţionalitate (SMR și GAEC) aplicabile animalelor şi terenurilor agricole aparţinând fermei şi activităţilor agricole relevante desfăşurate la nivelul fermei. În cazul nerespectării cerinţelor specifice ale angajamentelor, se aplică reduceri ale sprijinului acordat, care pot merge în unele cazuri prevăzute de sistemul de sancţiuni aplicabil Intervenției – Bunăstarea animalelor până la excluderea de la plată.
Link between GAEC, SMR and national standards with the intervention: Beneficiarii intervenției trebuie să respecte standardele naționale obligatorii relevante prevăzute în legislația națională, prezentate mai sus, acestea constituind nivelul de bază neremunerat, iar aplicarea angajamentelor de asigurare a condițiilor superioare de bunăstare a animalelor reprezintă nivelul superior pentru care beneficiarii primesc plata compensatorie.
O clauză de revizuire este prevăzută pentru angajamentele încheiate în cadrul acestei intervenții pentru a asigura ajustarea acestora în cazul modificării cerinţelor de bază pe care angajamentele trebuie să le depășească. O clauză de revizuire este prevăzută pentru angajamentele încheiate în cadrul acestei intervenției, care depășesc actuala perioadă de programare, pentru a asigura ajustarea acestora la cadrul juridic al următoarei perioade de programare. În cazul în care adaptarea nu este acceptată de beneficiar, angajamentul încetează și rambursarea nu este solicitată pentru perioada în care angajamentul a produs efecte.
Type of payment Tipul plății este cel al costurilor unitare care acoperă costurile suplimentare și pierderile de venit. Costurile eligibile în cadrul acestei intervenții sunt constituite din costuri standard, calculate pentru fiecare sub-pachet pe baza evaluării costurilor suplimentare şi a pierderilor de venit, care depăşesc nivelul obligatoriu neremunerat al cerinţelor de bază (constituite din standardele minime de bunăstare și a celor de eco-condiţionalitate şi obligaţiile stabilite prin legislaţia comunitară şi naţională relevantă), înregistrate de beneficiari în urma asumării angajamentelor voluntare de bunăstare a porcilor și a asumării angajamentelor voluntare de bunăstare a păsărilor. Costurile standard nu includ costuri tranzacţionale şi investiţionale, acestea nefiind eligibile în cadrul acestei intervenții. Cheltuielile cu medicamentele, vaccinările și alte practici care conduc la creșterea beneficiului economic pentru fermierul aflat sub angajament privind bunăstarea animalelor nu sunt eligibile.
Range of support at beneficiary level Plata compensatorie reprezintă 100% sprijin public nerambursabil. Plăţile compensatorii propuse se acordă pe UVM pentru fiecare subpachet și categorie de animale/ciclu sau /an :
Pachetul a) privind acordarea plăţilor în favoarea bunăstării porcinelor Specificare Porci graşi Animale de reproducție – femele
Coeficient conversie in UVM, conform anexei I din Regulamentul (CE) nr. 1091/2018 0,3 0,5
Suma acordată pentru acoperirea costurilor suplimentare şi a pierderii de venituri datorate aplicării măsurilor de bunăstare a animalelor euro / UVM / ciclu euro / UVM / an
Subpachetul 1 a) – Cresterea cu cel putin 10% a spatiului alocat disponibil fiecarui animal. Subpachetul 2 a) – Creşterea cu cel puţin 15% a spaţiului alocat disponibil fiecărui animal. Subpachetul 3 a) – Reducerea pulberilor cu 30% față de nivelul minim obligatoriu prin menținerea în limite optime a parametrilor de microclimate
Subpachetul 4 a) – Îmbunătățirea condițiilor zonei de odihnă
Pachetul b) privind acordarea plăţilor în favoarea bunăstării păsărilor Pui de carne Pui de curcă Găini ouătoare Găini de reproducţie rase grele
Coeficient conversie in UVM, conform anexei I din Regulamentul (CE) nr. 1091/2018 0,007 0,007 0,014 0,014
Suma acordată pentru acoperirea costurilor suplimentare şi a pierderii de venituri datorate aplicării măsurilor de bunăstare a animalelor euro/UVM/ciclu euro/UVM/ciclu euro / UVM / an euro / UVM / an
Subpachetul 1b) – reducerea densităţii păsărilor cu 10% faţă de densitatea rezultată din aplicarea cerinţelor minime obligatorii privind suprafaţa minimă alocată pentru fiecare categorie de păsări Subpachetul 2 b) – reducerea densităţii păsărilor cu 15% faţă de densitatea rezultată din aplicarea cerinţelor minime obligatorii privind suprafaţa minimă alocată pentru fiecare categorie de păsăr Subpachetul 3 b) – reducerea noxelor cu 30% față de nivelul minim obligatoriu prin menținerea în limite optime a parametrilor de microclimat
Cuantumul plăților compensatorii diferă de la un subpachet la altul în funcție de elementele luate în calcul pentru costurile suplimentare și pierderile de venit pentru fiecare categorie de animale în parte. Detalierea modalității de calcul este prevăzută în metodologia de calcul a plăților compensatorii.
Calculation method Metodologiile de calcul sunt validate de către un organism independent conform prevederilor art. 82 al Regulamentului (UE) nr. privind PNS
What are the models of the commitment(s) in the intervention?
Please explain the obligations/possibilities for beneficiaries in relation to the commitments set out in the intervention Beneficiarii intervenției trebuie să respecte la nivelul întregii exploatații agricole condiționalitățile stabilite în temeiul Regulamentul PS PAC și prevăzute în legislaţia naţională. Cerințele de bază și cerințele specifice se aplică la nivelul întregii exploatații cu angajamente de bunăstare a animalelor.
Durata angajamentului de asigurare a condițiilor superioare de bunăstare a animalelor este de 1 an.
Intervenția se încadrează în „cutia verde” – conform celor prevăzute la secțiunea ”Form and rate of support/premia/calculation methods”. |