Plan National Strategic
|
Transfer de cunoștințe pe teme agricole
Rata contribuției FEADR aplicabilă intervenției
Aria teritorială de aplicabilitate √ Național ○ Regional ○ Național cu elemente regionale
Scopul selectării regiunii la nivel NUTS –
Obiective specifice și transversale conexe Obiectivul transversal 10 – Promovarea cunoașterii, inovării și digitalizării în agricultură
Obiective specifice Îmbunătățirea poziției fermierilor în lanțul valoric; Contribuția la protejarea biodiversității, îmbunătățirea serviciilor ecosistemice și conservarea habitatelor și a peisajelor.
Obiectivul acestei intervenții constă în modernizarea sectorului agricol prin sprijinirea schimbului de cunoștințe între actorii implicați în vederea asigurării unui flux optim de cunoștințe. Prin instruirea atât a consilierilor cât și a fermierilor va fi oferit un acces mai bun la rezultatele cercetării, inovării și digitalizări, rezultate pe care cei din urmă vor fi încurajați să le utilizeze în agricultură și în zonele rurale.
Nevoile la care răspunde intervenția
Indicatori de rezultat R1 Îmbunătățirea performanței prin cunoaștere și inovare: Numărul de persoane care beneficiază de consiliere, formare, schimb de cunoștințe sau care participă la grupurile operaționale ale Parteneriatului European pentru Inovare (PEI) susținute de PAC pentru a îmbunătăți performanța durabilă economică, socială, de mediu, climatică și eficiență a resurselor
Descrierea cerințelor intervenției care asigură o contribuție eficace la punerea în aplicare a obiectivelor specifice Sprijinul acordat în cadrul acestei intervenții va răspunde la nevoile de cunoaștere și informații ale persoanelor din mediul rural, ajutându-le să ia decizii în cunoștință de cauză în ceea ce privește managementul fermelor, gospodăriilor și comunităților acestora. Principiile de selecție sunt definite, în scopul de a selecta beneficiarii, în vederea punerii în aplicare a intervenției, după cum urmează:
Agricultura și infrastructura specifică necesită intensificarea eforturilor în vederea dezvoltării sistemelor de cunoștințe și inovare în agricultură (AKIS) capabile să realizeze o conexiune între fermieri și diferite tipuri de instituții și organizații de profil, astfel încât cunoștințele, informaţiile, ideile şi soluţiile propuse de acestea să poată fi puse în practică la nivelul fermelor. În situația în care la nivelul altor intervenții din cadrul PNS se identifică nevoia de formare profesională, grupul țintă va putea beneficia de sprijin în cadrul acestei intervenții. Legislația europeană aplicabilă acestei intervenții: Va fi completată la momentul aprobării documentelor de reglementare. Legislația națională aplicabilă acestei intervenții privind cursurile de calificare: Ordonanța Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor, cu modificările și completările ulterioare;
Beneficiari eligibili Beneficiarii/solicitanții sunt entități/consorții, publice sau private care activează în domeniul formării profesionale a adulților, care îndeplinesc criteriile de eligibilitate și care urmare unei proceduri de selecție vor fi selectati și înregistrați. Ulterior solicitanții selectați vor putea depune cereri pentru proiecte de finanțare în cadrul apelurilor pe diferite tematici de instruire a fermierilor. Beneficiarii finali ai sprijinului sunt persoanele care activează în domeniul agriculturii/agroalimentar (fermieri, persoane angajate, antreprenori) și consilierii agricoli care operează în zonele rurale.
Condiții de eligibilitate
Pentru susținerea cursurile de calificare solicitantul trebuie să fie autorizat de către Autoritatea Naţională pentru Calificări (ANC).
Descrierea intervenției și a contribuției acesteia la Obiectivul Transversal
Descriere generală Gestionarea cu succes a unei afaceri agricole necesită bune abilități profesionale, personale și abilități antreprenoriale. Ca măsură orizontală, formarea profesională are sarcina de a implementa și a susține și celelalte intervenții. Transferul și schimbul de cunoștințe cu succes sunt condiții prealabile pentru învățare, pentru creșterea gradului de conștientizare, schimbarea comportamentului și dobândirea de abilități – pe scurt, cum să se poată adapta cu succes la schimbări (societate, piată, mediu). Prin oferte orientate către grupuri țintă, pregătirea și distribuirea cunoștințelor și abilitățile celor interesați de educație ar trebui extinse și aprofundate, pentru a putea ține pasul cu evoluțiile actuale și cu cele profesionale, respectiv pentru a putea stăpâni cu succes provocările din agricultură și industria agroalimentară. Îmbunătățirea abilităților tehnice și digitale ale managerilor întreprinderilor agricole precum și a celor implicați în agricultură contribuie la creșterea tot mai complexă a abilităților profesionale, sociale și de mediu, pentru a satisface cerințele și a câștiga noi perspective, în vederea diversificării oportunităților. Probleme centrale, cum ar fi schimbările climatice, durabile, utilizarea resurselor (sol, apă, aer), calitatea alimentelor, aprovizionare rezistentă la criză, digitalizare, inovare, biodiversitate, bunăstarea animalelor, materii prime regenerabile, generare de bioenergie, creșterea eficienței și competitivității în agricultură li se acordă un statut special. Prin urmare obiectivele Green Deal sunt în mai multe moduri îndeplinite și respectate.
Programe finanțate
Aplicarea intervenției
Natura intervenției
Contribuția la obiectivul transversal: Nivelul de conștientizare, cunoștințe și abilități a fermierilor cu privire la metodele moderne şi inovative de procesare şi marketing al produselor agricole, inclusiv în contextul lanţurilor scurte de aprovizionare, este insuficient pentru a putea răspunde cererii pieței şi a îndeplini standardele la nivel european. În plus, aceştia nu deţin suficiente cunoştinţe cu privire la practicile de mediu care aduc beneficii biodiversităţii, solului şi apei şi nu deţin informaţii privind practicile agricole care contribuie la o mai bună adaptare la efectele schimbărilor climatice în zonele cu risc şi la reducerea emisiilor de GES. În special adaptarea la efectele schimbărilor climatice în zonele cu risc necesită un nivel ridicat de instruire tehnică, economică și de management al fermei, pentru a îndeplini pe de-o parte cu succes standardele UE și de a face față pe de altă parte fenomenelor climatice. Evoluţia şi specializarea agriculturii necesită un sprijin adecvat de formare profesională tehnică şi economică, precum şi o capacitate mai mare de acces la cunoştinţe şi informaţii, inclusiv sub forma diseminării de informații. Schimbul de cunoştinţe şi informatii va fi adaptat la nevoile fermierilor și persoanelor care activează în sectorul agroalimentar. Prin urmare, acesta va contribui la crearea și implementarea unui management eficient al exploataţiilor conduse de tinerii fermieri, fermierii mici si cei de familie şi adoptarea de practici prietenoase cu mediul. Cunoştinţele şi informaţiile dobândite prin transferul de cunoştinţe şi informatii vor permite fermierilor, persoanelor implicate în sectorul alimentar în special, să-şi sporească gradul de competitivitate, să utilizeze tehnologii și procese inovative, să utilizeze mai eficient resursele, să îmbunătăţească performanţele de mediu și să dobândească cunoştinţe pentru un managerierea riscurilor la care sunt expuse exploataţiile. Intervenția va asigura fluxul de cunoștințe și informații despre dezvoltarea fermelor prin îmbunătățirea performanțelor fermierilor să devină profesioniști.
Forma sprijinului/ intensitatea sprijinului Granturi acordate prin procedura de propuneri de apeluri de proiecte. Sprijinul public acordat în cadrul acestei măsuri este de 100% din totalul cheltuielilor eligibile. Valoarea proiectului va fi stabilită proporțional cu nivelul (aria teritorială, grupul țintă, tematică) la care acesta se va implementa (național). În cazul cursurilor de formare profesională, costul instruirii va fi stabilit pe baza costului unitar standard (CUS). Metodologia de evaluare, analiză și calcul, precum și orice altă informație care să ofere o imagine cât mai clară și completă asupra valorii costului unitar standard pentru servicii de formare profesională, precum și asupra componentelor incluse in costul unitar standard pentru o oră de formare profesională, precum și algoritmul de calcul si valoarea efectiv calculată a costului unitar standard pentru o oră de formare profesională vor fi furnizate de către prestatorul procedurii Achizitia unui serviciu de studiu de piata pentru elaborarea unei metodologii în vederea determinării costului unitar standard și calculul acestuia privind acțiunile de formare profesională și, respectiv, informare, în vederea utilizării acestora în cadrul Planului Național Strategic în cadrul PAC 2023-2027. În cazul cursurilor de calificare profesională se vor folosi prețuri maximale.
Tipul ajutorului Notification GBER ABER de minimis
Conformitatea OMC: Respectarea prevederilor din cadrul Anexei 2 – Acordul WTO Intervenția nu are efecte asupra schimburilor comerciale, în sensul negativ sau asupra producției. Aliniat 1 (a) sprijinul în cauză va fi furnizat printr-un program guvernamental finanțat din fonduri publice (inclusiv renunțarea la veniturile guvernamentale) care nu implică transferuri de la consumatori; și, (b) sprijinul în cauză nu va avea ca efect furnizarea de sprijin pentru producători; Aliniat 2 (c) servicii de formare, inclusiv facilități de formare generală și specializată
Dacă se face la nivel regional trebuie adăugate și alte cerințe din cadrul WTO.
Valoare medie unitară
Notă: va fi descrisă modalitatea de determinare a valorii unitare standard.
Sume unitare planificate – tabel financiar cu rezultate [[Suma unitară este furnizată pe o bază anuală, care este diferită între un an și altul, sau poate fi aceeași pentru toți anii; în acest ultim caz, SM oferă o opțiune conform căreia suma este completată automat pentru toți anii. Producția anuală planificată (cu codul însoțitor)–cu opțiunea de afișat ca număr agregat pe intervenție /pe unitate de cantitate sau un agregat de mai multe unități]. Explicație privind metoda de definire a rezultatelo anuale planificate |