|
|
|
|
Preambul
Planul Național de Investiții și Relansare Economică se va concretiza într-un pachet de susținere a economiei ce va depăși 7% din PIB până la finalul anului 2020. În primele 9 luni, au fost injectate suplimentar în economie 34.5 miliarde lei, echivalentul a 3.2% din PIB, reprezentând:
- aproximativ 30 miliarde lei (2.9% din PIB) - programe de garanții, bani care ajung în economie prin intermediul sistemului financiar bancar si sunt garantați de stat
- 14,4 miliarde - măsuri fiscale
- 250 de milioane lei - bonificații la plata impozitului pe profit
- 3,2 miliarde lei rambursare TVA în plus față de anul trecut
- 6,9 miliarde lei cheltuieli cu investițiile mai mari ca anul trecut (cea mai mare sumă din ultimii 10 ani și mai mult decât s-a cheltuit în 2016 sau 2017 tot anul)
- 9,8 miliarde lei cheltuieli legate direct de COVID-19.
Acest program masiv de stimulare a economiei a stopat declinul economiei în 2020, evitând recesiunea tehnică, și a garantat o creștere economică puternică în 2021.
Granturi de sprijin pentru companii
Planul Național de Investiții și Relansare Economică se va concretiza într-un pachet de susținere a economiei ce va depăși 7% din PIB până la finalul anului 2020. În primele 9 luni, au fost injectate suplimentar în economie 34.5 miliarde lei, echivalentul a 3.2% din PIB, reprezentând:
MĂSURĂ: Ajutoare din fonduri europene în valoare totală de 1 miliard de euro persoanelor fizice autorizate, microîntreprinderilor și firmelor mici și mijlocii, pentru ieșirea din criza COVID-19 (OUG 130/2020 și normele de aplicare adoptate prin Ordinul nr. 2857/2020 al MEEMA).
Cele 3 categorii de sprijin din Programul Operaţional Competitivitate 2014-2020 sunt:
- microgranturi pentru firme și PFA (buget total disponbil 100 de milioane euro din care 85 milioane euro fonduri europene și 15 milioane euro de la bugetul de stat) – sume forfetare în valoare de 2.000 euro, pentru IMM-uri care nu au angajați, precum și PFA-uri din anumite domenii de activitate stabilite;
- granturi de capital de lucru (buget total disponibil 350 de milioane euro, din care 265 milioane euro fonduri europene, 42,5 milioane euro de la bugetul de stat și 42,5 milioane euro contribuție beneficiari) – valoare variabilă, ca procent din cifra de afaceri pe anul 2019 a firmelor beneficiare, între 2.000-150.000 euro (beneficiari asigură şi cofinanţare proprie de min 15%), pentru IMM afectate de criza COVID-19 din domeniile eligibile: restaurante, hoteluri, cafenele, servicii de transport, agenții de turism, librării, edituri, biblioteci, industrii creative, organizare de evenimente;
- granturi pentru investiții productive (buget total disponibil 550 de milioane euro, din care 415,87 milioane euro fonduri europene, 62,38 milioane euro de la bugetul de stat și 71,74 milioane euro contribuția beneficiarilor) – acordate pe bază de proiect depus de firma beneficiară și aprobat de Ministerul Economiei și AIPPIMM (valoare între 50.000-200.000 euro).
Rezultate
- platforma online „granturi.imm.gov.ro” este disponibilă din 15 sept. 2020, pentru etapa de pre-înregistrare în sistem;
- măsura 1 „microgranturi”: sesiunea pentru depunere cereri de finanţare a fost deschisă din 12 oct. 2020;
- măsura 2 „granturi de capital de lucru”: sesiunea pentru depunere cereri de finanţare va fi deschisă în 19 oct. 2020 și au fost selectate 7 bănci partenere, care pot asigura creditarea cofinanţării necesare;
- măsura 3 „granturi pentru investiții”: sesiunea pentru depunere cereri de finanţare va fi deschisă la sfârșitul lunii oct. 2020;
- prin implementarea acestui proiect vor primi sprijin peste 100.000 de IMM-uri și vor fi salvate peste 2500 de locuri de muncă.
MĂSURĂ: Finanțarea supracontractării proiectelor depuse în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020, „Îmbunătățirea competitivității întreprinderilor mici și mijlocii” pentru cererile de finanțare a căror valoare nerambursabilă totală depășește valoare alocării financiare (Memorandum aprobat în Şedinţa de Guvern din 31.07.2020). Măsurile propuse pentru contractarea proiectelor depuse în cadrul apelurilor dedicate mediului de afaceri din Axa prioritară 2 vizează:
Cele 3 categorii de sprijin din Programul Operaţional Competitivitate 2014-2020 sunt:
- suplimentarea, cu 130 de milioane de euro, a alocării financiare a apelului dedicat microîntreprinderilor (cu valori ale proiectelor până la 200.000 de euro), pentru finanțarea tuturor proiectelor depuse, care îndeplinesc criteriile de eligibilitate și evaluate, în vederea contractării;
- suplimentarea, cu 450 de milioane de euro, a alocării financiare a apelului dedicat IMM-urilor (cu valori ale proiectelor cuprinse între 200.000 și 1.000.000 de euro);
- asigurarea unei alocări financiare de 550 de milioane de euro pentru lansarea apelului de proiecte dedicat IMM-urilor, pentru proiecte cu valori cuprinse între 1.500.000 și 6.000.000 euro (Ordin nr. 3685/2020 al MLPDA).
Rezultate
- apelul de proiecte pentru axa 2.2 – proiecte IMM între 1.500.000 și 6.000.000 euro a fost lansat iar perioada depunerii cererilor de finanţare este între 30 oct. – 31 nov. 2020.
MĂSURĂ: Programul Național INNOTECH STUDENT (HG nr. 558/2020), finanțat în cadrul Programului Operațional Capital Uman 2014-2020, axa prioritară 6 „Educație și competențe“, cu o valoare de 20 mil. euro, durata de implementare fiind până la data de 31 decembrie 2023. Valoarea maximă acordată pentru planurile aprobate este de 100.000 euro/plan de afaceri.
Rezultate
- apelul de proiecte a fost deschis până la 30 sept. 2020.
MĂSURĂ: Granturi pentru digitalizare prin implementarea Programului Naţional de digitalizare a microîntreprinderilor, întreprinderilor mici și mijlocii (HG nr. 677/2020 și normele de aplicare adoptate prin Ordinele nr. 1092/2020 şi 1093/2020 ale MFE), finanțat în cadrul Programului Operațional Competitivitate 2014-2020 cu un buget total de 150 milioane euro. Activitățile sprijinite pentru microîntreprinderi și IMM-uri sunt: activități pentru dezvoltarea de produse inovative în domeniul TIC, precum şi activități de digitalizare a IMM-urilor, altele decât cele care au ca obiect principal de activitate TIC.
Rezultate
- ghidul este în consultare publică până pe 19 oct. 2020.
MĂSURĂ: Programul Național INNOTECH STUDENT (HG nr. 558/2020), finanțat în cadrul Programului Operațional Capital Uman 2014-2020, axa prioritară 6 „Educație și competențe“, cu o valoare de 20 mil. euro, durata de implementare fiind până la data de 31 decembrie 2023. Valoarea maximă acordată pentru planurile aprobate este de 100.000 euro/plan de afaceri.
Rezultate
- apelul de proiecte a fost deschis până la 30 sept. 2020.
MĂSURĂ: Educaţie digitală pentru angajaţi, prin implementarea unor programe naţionale (Programul naţional „Competențe digitale pentru angajaţii din întreprinderi mari”, cu o valoare de 10 mil. euro, aprobat prin HG nr. 574/2020 şi Programul național „Competențe digitale pentru angajații din sectorul întreprinderilor mici și mijlocii”, cu o valoare de 20 mil. euro, aprobat prin HG nr. 599/2020). Programele sunt finanțate în cadrul Programului operațional Capital uman 2014-2020, axa prioritară 3 „Locuri de muncă pentru toţi”, durata de implementare fiind până la data de 31 decembrie 2023. Activitățile eligibile în cadrul proiectelor ce pot fi finanţate se pot implementa exclusiv în zonele mai puţin dezvoltate (Centru, Sud-Est, Sud Muntenia, Nord-Est, Nord-Vest, Vest, Sud-Vest Oltenia) şi au în vedere îmbunătățirea nivelului de cunoștințe aferente sectoarelor economice/domeniilor identificate conform SNC și SNCDI ale angajaților, cu accent pe sectoarele economice cu potențial competitive.
Rezultate
- pentru programul „Competențe digitale pentru angajaţii din întreprinderi mari”, apelul de proiecte a fost lansat şi este deschis până la 15 nov. 2020;
- pentru programul „Competențe digitale pentru angajaţii din întreprinderi mici şi mijlocii”, apelul de proiecte a fost lansat şi este deschis până la 30 oct. 2020.
MĂSURĂ: Granturi pentru antreprenoriat rural, prin implementarea Programului Național „Sprijin pentru înființarea de întreprinderi sociale în mediul rural” (HG nr. 595/2020), cu o valoare de 30 mil. euro, finanțat în cadrul Programului operațional Capital uman 2014-2020, axa prioritară 4 “Incluziunea socială și combaterea sărăciei”, durata de implementare fiind până la data de 31 decembrie 2023. Obiectivul Programului constă în înființarea și dezvoltarea de întreprinderi sociale, inclusiv întreprinderi sociale de inserție, în mediul rural, pentru integrarea pe piața muncii a persoanelor din grupurile vulnerabile și combaterea sărăciei, beneficiarii finali fiind persoanele care doresc să înființeze întreprinderi sociale. Valoarea maximă acordată pentru planurile aprobate este de 200.000 euro/plan de afaceri, reprezentând maximum 100% din totalul cheltuielilor eligibile.
Rezultate
- apelul de proiecte a fost lansat şi este deschis până la 15 dec. 2020.
MĂSURĂ: Educaţie digitală pentru angajaţi, prin implementarea unor programe naţionale (Programul naţional „Competențe digitale pentru angajaţii din întreprinderi mari”, cu o valoare de 10 mil. euro, aprobat prin HG nr. 574/2020 şi Programul național „Competențe digitale pentru angajații din sectorul întreprinderilor mici și mijlocii”, cu o valoare de 20 mil. euro, aprobat prin HG nr. 599/2020). Programele sunt finanțate în cadrul Programului operațional Capital uman 2014-2020, axa prioritară 3 „Locuri de muncă pentru toţi”, durata de implementare fiind până la data de 31 decembrie 2023. Activitățile eligibile în cadrul proiectelor ce pot fi finanţate se pot implementa exclusiv în zonele mai puţin dezvoltate (Centru, Sud-Est, Sud Muntenia, Nord-Est, Nord-Vest, Vest, Sud-Vest Oltenia) şi au în vedere îmbunătățirea nivelului de cunoștințe aferente sectoarelor economice/domeniilor identificate conform SNC și SNCDI ale angajaților, cu accent pe sectoarele economice cu potențial competitive.
Rezultate
- pentru programul „Competențe digitale pentru angajaţii din întreprinderi mari”, apelul de proiecte a fost lansat şi este deschis până la 15 nov. 2020;
- pentru programul „Competențe digitale pentru angajaţii din întreprinderi mici şi mijlocii”, apelul de proiecte a fost lansat şi este deschis până la 30 oct. 2020.
MĂSURĂ: Instalarea tinerilor fermieri prin proiecte aferente submăsurii 6.1 din Programul Național de Dezvoltare Rurală (OMADR nr. 190/2020). Fondurile disponibile sunt în cuantum de 43 mil. euro, din care 20 mil. euro pentru tinerii fermieri din diaspora. Sprijinul (40.000 euro sau 50.000 euro, în funcţie de producția standard a exploatației) va fi acordat pentru facilitarea începerii activităților agricole pentru instalarea tânărului fermier. Sprijinirea tinerilor fermieri este realizată şi prin oferirea posibilităţii de a concesiona teren în suprafață de maxim 50 de hectare din domeniul public al statului. (OUG nr. 154/2020)
Rezultate
- apelul de proiecte pentru submăsura 6.1 a fost lansat şi este deschis până la 15 oct. 2020;
- ghidul pentru submăsura 6.1. diaspora este în consultare publică până pe 12 oct. 2020.
MĂSURĂ: Educaţie digitală pentru angajaţi, prin implementarea unor programe naţionale (Programul naţional „Competențe digitale pentru angajaţii din întreprinderi mari”, cu o valoare de 10 mil. euro, aprobat prin HG nr. 574/2020 şi Programul național „Competențe digitale pentru angajații din sectorul întreprinderilor mici și mijlocii”, cu o valoare de 20 mil. euro, aprobat prin HG nr. 599/2020). Programele sunt finanțate în cadrul Programului operațional Capital uman 2014-2020, axa prioritară 3 „Locuri de muncă pentru toţi”, durata de implementare fiind până la data de 31 decembrie 2023. Activitățile eligibile în cadrul proiectelor ce pot fi finanţate se pot implementa exclusiv în zonele mai puţin dezvoltate (Centru, Sud-Est, Sud Muntenia, Nord-Est, Nord-Vest, Vest, Sud-Vest Oltenia) şi au în vedere îmbunătățirea nivelului de cunoștințe aferente sectoarelor economice/domeniilor identificate conform SNC și SNCDI ale angajaților, cu accent pe sectoarele economice cu potențial competitive.
Rezultate
- pentru programul „Competențe digitale pentru angajaţii din întreprinderi mari”, apelul de proiecte a fost lansat şi este deschis până la 15 nov. 2020;
- pentru programul „Competențe digitale pentru angajaţii din întreprinderi mici şi mijlocii”, apelul de proiecte a fost lansat şi este deschis până la 30 oct. 2020.
MĂSURĂ: Granturi investiții în energie regenerabilă - măsuri financiare în favoarea sectoarelor sau a sub-sectoarelor care sunt expuse unor riscuri semnificative de relocare (OUG nr. 134/2020). Măsura prevede armonizarea cadrului legal în vigoare pentru permiterea acordării ajutoarelor de stat întreprinderilor din sectoarele și sub-sectoarele considerate a fi expuse la un risc important de relocare a emisiilor de dioxid de carbon ca urmare a costurilor aferente certificatelor ETS în prețul energiei electrice. Bugetul preconizat este de 15 % din veniturile obținute în 2019 de România prin vânzarea la licitație a certificatelor de emisii EUA și EUAA.
MĂSURĂ: Granturi pentru producerea de energie electrică pentru IMM-uri și domeniul HORECA - Programul „ELECTRIC UP” (OUG nr. 159/2020). Se acordă ajutoare de minimis, în sumă maximă de 100.000 euro/beneficiar, reprezentând maxim 100% din valoarea cheltuielilor eligibile, pentru perioada 2020-2026. Suma necesară implementării acestui programul este de 476 milioane lei în primul ciclu de finanțare.
MĂSURĂ: Schemă de ajutor de stat pentru stimularea investițiilor cu impact major în economie (HG nr. 628/2020) - investiții în active fixe de înaltă tehnologie, pentru realizarea de produse cu valoare adăugată mare, adresate atât pieței interne cât şi competitive la export. Bugetul maxim al schemei de ajutor de stat este de cca. 925 milioane euro, cu posibilitatea suplimentării, iar ajutorul de stat se acordă, sub formă de sume nerambursabile, întreprinderilor care realizează o investiție inițială cu o valoare totală, fără T.V.A., de minimum 4,5 milioane lei. Sunt considerate cheltuieli eligibile cheltuielile cu active corporale şi necorporale, precum şi cheltuielile privind închirierea construcțiilor, aferente investiției inițiale.
MĂSURĂ: Schemă de ajutor de stat pentru sprijinirea investițiilor care promovează dezvoltarea regională prin crearea de locuri de muncă (HG nr. 598/2020). Se prelungește până la data de 31 decembrie 2023 perioada de acordare a finanțărilor pentru schema de ajutor conform HG 332/2014 şi până în anul 2028 perioada pentru plata ajutorului de stat respectiv.
MĂSURĂ: Granturi pentru dezvoltarea teritorială a localităţilor urbane şi rurale (OUG nr. 156/2020), pentru stabilirea categoriilor de intervenţii care pot fi finanţate în perioada de programare 2021-2027 de către UAT-uri.
MĂSURĂ: Schemă de ajutor de stat pentru despăgubirea fermierilor care au înființat culturi în toamna anului 2019, afectaţi de efectele secetei (OUG nr. 148/2020).
Rezultate
- schema a fost aprobată de CE iar perioada de depunere a cererilor pentru ajutorul de stat a fost de 10 zile lucrătoare, începând cu 3 sept. 2020.
- buget alocat de peste 850 milioane lei, pentru un număr de 27.861 beneficiari.
MĂSURĂ: Schemă de ajutor de stat pentru susținerea activității crescătorilor din sectorul bovin (OUG nr. 149/2020). Beneficiarii ajutorului sunt crescătorii din sectorul bovinelor, respectiv întreprinderi individuale și familiale, persoane fizice autorizate, persoane fizice, după caz, precum și persoane juridice care desfășoară activitate de creștere a bovinelor şi care dețin minimum 100 capete femele adulte. Pentru fiecare beneficiar valoarea ajutorului nu depășește echivalentul în lei a 100.000 euro, iar cuantumul ajutorului este de 100 euro/UVM, echivalent în lei (Unitatea Vită Mare). Valoarea totală maximă a schemei de ajutor de stat este de 35,7 mil. lei.
Rezultate
- au depus cereri de înscriere un număr 543 fermieri.
MĂSURĂ: Schemă de ajutor de stat pentru susținerea activității crescătorilor din sectorul suin (OUG nr. 150/2020). Beneficiarii ajutorului sunt întreprinderile individuale și familiale, persoanele fizice autorizate, după caz, precum și persoanele juridice care desfășoară activitate de îngrășare și/sau reproducție a suinelor, iar ajutorul de stat se acordă pe capacitatea de producție deținută de beneficiar, respectiv locurile de cazare, echivalent UVM, funcție de categoriile de porcine. Pentru fiecare beneficiar valoarea ajutorului nu depășește echivalentul în lei a 100.000 euro, iar cuantumul ajutorului este de 100 euro/UVM, echivalent în lei. Valoarea totală maximă a schemei de ajutor de stat este de 119,56 mil. lei.
Rezultate
- au depus cereri de înscriere un număr de 297 fermieri.
MĂSURĂ: Schemă de ajutor de stat pentru susținerea activității crescătorilor din sectorul avicol (OUG nr. 151/2020). Beneficiarii ajutorului sunt întreprinderile individuale şi familiale, persoanele fizice autorizate, după caz, precum şi persoanele juridice care desfășoară activitate de reproducție și/sau incubație și/sau creștere a păsărilor pentru carne sau ouă, iar ajutorul de stat se acordă pe capacitatea de producție deținută de beneficiar, echivalent UVM, funcție de speciile și categoriile de păsări. Pentru fiecare beneficiar valoarea ajutorului nu depășește echivalentul în lei a 100.000 euro, iar cuantumul ajutorului este de 100 euro/UVM, echivalent în lei. Valoarea totală maximă a schemei de ajutor de stat este de 109,8 mil. Lei.
Rezultate
- au depus cereri de înscriere un număr de 315 fermieri.
MĂSURĂ: Schemă de ajutor de minimis pentru compensarea efectelor fenomenelor hidrometeorologice nefavorabile asupra sectorului apicol (HG nr. 716/2020), cu un buget maxim de cca. 50 mil. lei.
Rezultate
- cuantumul ajutorului este în valoare de 25 lei/familia de albine;
- valoarea totală a schemei de ajutor este de 49.948 mii lei;
- au depus cerere de înscriere un număr de 16.296 apicultori.
MĂSURĂ: Schemă de ajutor de stat pentru sustinerea activităţii aeroporturilor regionale (OUG nr. 167/2020) – acordarea de sprijin financiar pentru susţinerea activităţii aeroporturilor regionale cu un trafic Situat între 200.000-300.000 calători/an, aflate în subordinea unor judeţe, pentru compensarea pierderilor înregistrate în perioada martie-iunie 2020 de regiile autonome respective. Bugetul maxim al schemei de ajutor de stat este de cca. 22 mil lei.
MĂSURĂ: Schemă de ajutor de stat privind sprijinirea industriei cinematografice (HG nr. 712/2020). Au fost alocate încă 150 de milioane de euro, pentru următorii trei ani, sumă destinată sprijinirii acestei industrii. Astfel, bugetul maxim al schemei de ajutor de stat a ajuns la 1,2 miliarde de lei, echivalentul a aproximativ 250 milioane euro.
MĂSURĂ: Schemă de ajutor de stat (cu un buget total estimat de 291 milioane euro), a marilor consumatori de energie din 15 ramuri din industrie, producători români care au angajaţi direct şi indirect peste 100.000 de salariaţi, unde exista un risc foarte mare de relocare ca urmare a transferului costului emisiilor de gaze cu efect de seră în prețul energiei electrice (OUG nr. 85/2020)
Rezultate
- primul mare consumator industrial energointensiv care și-a depus dosarul în cadrul acestei scheme de ajutor de stat, ALRO Slatina, a beneficiat de plata a cca. 243 mil. lei. Prin acordarea acestei scheme de ajutor de stat sunt susținute mii de locuri de muncă (3.000 de angajați la Alro).
Scheme de garantare și de asigurare a lichidității
MĂSURI:
- Implementarea unui program multianual de sprijinire a IMM-urilor, IMM Invest prin garantarea unor credite şi subvenționarea dobânzilor pentru aceste finanţări (OUG nr. 29/2020 completat de OUG nr. 42/2020, OUG 89/2020 și normele de aplicare)
- Majorarea plafonului IMM Invest de la 15 mld. lei la 20 mld. lei (OUG nr. 143/2020, HG nr. 778/2020)
|
La data de 14.10.2020 avem urmatoarea situatie
|
|
|
Dobanzi aferente creditelor utilizate
|
|
|
|
10,649,159 RON
|
|
|
|
|
|
|
Comisioane de administrare
|
|
|
|
20,480,034 RON
|
|
|
|
|
|
|
Comisioane de risc
|
|
|
|
58,737,415 RON
|
|
|
|
|
|
|
Valoarea creditelor utilizate pana la 31.08.2020
|
|
|
|
2,583,005,390
|
|
|
|
|
|
|
|
Nr. IMM-uri inscrise
|
|
|
|
69,791
|
|
|
|
|
|
|
Nr. locuri de munca
|
|
|
|
763,783
|
|
|
|
|
|
|
Capital subscris solicitat
|
|
|
|
27,287,131,256 RON
|
|
|
|
|
|
|
Investitii subscrise solicitate
|
|
|
|
61,816,392,265 RON
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL subscris solicitat
|
|
|
|
89,103,523,521 RON
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL solicitari analizate in portal
|
|
|
|
131,094
|
|
|
|
|
|
|
Transmise la banca in analiza
|
|
|
|
33,895
|
|
|
|
|
|
|
Credite aprobade de banci
|
|
|
|
18,506
|
|
|
|
14,294,514,220 RON
|
|
|
Credite respinse de banci
|
|
|
|
22,607
|
|
|
|
|
|
0.1) Structura solicitarilor IMM Invest pe Categorii IMM
|
Categorie IMM
|
|
|
|
Cereri
|
|
|
|
Capital
|
|
|
|
Investitii
|
|
|
|
Personal
|
|
|
Microintreprindere
|
|
|
|
50,215
|
|
|
|
9,812,148,931
|
|
|
|
33,418,411,998
|
|
|
|
153,937
|
|
|
Intreprindere mica
|
|
|
|
15,875
|
|
|
|
8,757,798,222
|
|
|
|
20,772,014,283
|
|
|
|
291,886
|
|
|
Intreprindere mijlocie
|
|
|
|
3,701
|
|
|
|
8,717,184,103
|
|
|
|
7,625,965,984
|
|
|
|
317,960
|
|
|
Total
|
|
|
|
69,791
|
|
|
|
27,287,131,256
|
|
|
|
61,816,392,265
|
|
|
|
763,783
|
|
0.2) Structura CREDITE APROBATE IMM Invest pe Categorii IMM
|
Categorie IMM
|
|
|
|
Nr. credite acordate
|
|
|
|
Valoare totala credite acordate (RON)
|
|
|
Microintreprindere
|
|
|
|
10,189
|
|
|
|
4,594,777,447
|
|
|
Intreprindere mica
|
|
|
|
6,893
|
|
|
|
6,341,621,372
|
|
|
Intreprindere mijlocie
|
|
|
|
1,424
|
|
|
|
3,358,115,401
|
|
|
Total
|
|
|
|
18,506
|
|
|
|
14,294,514,220
|
|
MĂSURĂ:Garanții de stat pentru credite companii mari – 8 mld. lei (Memorandum MFP/Eximbank, OUG nr. 127/2020, HG nr. 696/2020).
Rezultate
Demararea unui program (circa 8 miliarde lei) de sprijinire a companiilor mari şi a IMM-urilor cu o cifră de afaceri mai mare de 20 de milioane de euro și care pot beneficia de garanții de stat pentru credite de investiții și de capital de lucru de până la 80%. Programul a devenit operațional, odată cu semnarea Conventiei de administrare a fondurilor statului, transmiterea spre aprobare Comitetului Interministerial de Finanțări, Garanții și Asigurări (CIFGA) a Normei Finanțări EximBank în cadrul schemei de ajutor de stat COVID-19, a Normei Garanții EximBank în cadrul schemei de ajutor de stat COVID-19 și Procedurii Acordare credite și garanții EximBank în cadrul schemei de ajutor de stat COVID-19, și publicarea în Monitorul Oficial.
MĂSURĂ: Schema de garantare a creditului comercial - plafon 1 mld. lei (Memorandum aprobat în Şedinţa de Guvern din 22.07.2020; OUG nr. 146/2020 privind aprobarea Programului IMM FACTOR - Produs de garantare a creditului comercial și a Schemei de ajutor de stat asociate acestuia).
Rezultate
- implementarea unui program de garantare a creditului comercial furnizor - Programul IMM Factor, pentru a asigura garantarea unor facilităţi de plată între comercianţi (OUG 146/2020, subsecventă Memorandumului „Aprobarea Programului IMM FACTOR – Produs de garantare a creditului comercial” din 22.07.2020). Garanţia oferită de către stat este în proporţie de 50%, plafonul maxim pentru o companie este de 5 milioane de lei, iar valoarea plafonului de garanţii, în cadrul acestei scheme, este de 1 mld. lei pentru o perioadă de 12 luni;
- instituirea unei scheme de garantare a creditului comercial (Memorandum „Instituirea unei scheme de ajutor de stat în vederea susținerii accesului companiilor la creditul comercial pentru relansarea economiei României” – 31.07.2020). Programul urmărește stimularea expunerii la risc a asigurătorilor și facilitarea accesului companiilor la asigurarea creditului comercial, prin emiterea de garanţii de către stat în favoarea asiguratorului de credit comercial în procent de până la 80% din dauna nerecuperată a asiguratorului de credit comercial în contul livrărilor prestărilor de servicii, după procedura de recuperare a daunelor efectuate către acești asiguratori. Programul are un plafon maxim de 500 de milioane de lei;
- normele metodologice de aplicare vor fi supuse aprobării Guvernului după aprobarea schemei de garantare asociate programului de către Comisia Europeană.
MĂSURĂ: Schema de garantare IMM Leasing privind acordarea de facilități de garantare de către stat pentru finanțările de tip leasing financiar pentru achiziționarea de bunuri mobile noi sau second-hand necesare realizării activităților IMM-urilor, precum și întreprinderilor afiliate care au un număr egal sau mai mare de 250 de angajați, în calitate de utilizatori – plafon 1,5 mld. lei (OUG nr. 118/2020, completată de OUG nr. 138/2020 şi norme de aplicare adoptate prin HG nr. 766/2020).
Rezultate
- programul va deveni operațional în viitorul apropiat, odată cu aprobarea prin OMFP a formularisticii necesare și încheierea convențiilor de garantare între F.N.G.C.I.M.M. și instituțiile financiare interesate să acceseze programul, ordinul aflandu-se în curs de avizare în cadrul MFP.
MĂSURĂ: Schema de garantare pentru sectorul aviatic (OUG nr. 139/2020) – pentru acordarea unor ajutoare de stat societăţii comerciale Compania Naţională TAROM SA şi societăţii comerciale Blue Air Aviation SA pentru compensarea pierderilor provocate de pandemia de COVID-19 - garanţii de stat (317 mil. lei pentru TAROM şi 300 mil. lei pentru BlueAir) pentru obţinerea unor credite pentru compensarea, asigurarea nevoilor de finanţare a acestor companii, cu unele condiţii care trebuie îndeplinite de către acestea.
Instrumente financiar-bancare de creştere a capitalizării
MĂSURĂ:Bonificații pentru creșterea capitalizării companiilor - stimulare pentru creșterea capitalurilor proprii prin reducerea impozitului pe profit pentru creștere anuală a capitalului propriu ajustat (OUG 153/2020).
Rezultate
- stimularea capitalizării societăților și deblocarea fluxurilor de numerar și întărirea disciplinei financiare;
- acordarea unor reduceri a impozitului pe profit, impozitului pe veniturile microîntreprinderilor sau impozitului specific unor activități, pentru situațiile în care contribuabilii înregistrează capitaluri proprii pozitive, creșteri ale capitalurilor proprii ajustate fiscal, în anul curent față de anul de referință 2020, respectiv față de anul precedent.
Măsuri economice și bugetar-fiscale pentru susținerea mediului de afaceri
MĂSURĂ:Rambursarea TVA, inclusiv în cazul deconturilor cu sumă negativă cu efectuarea ulterioară a inspecţiei fiscale (OUG nr. 48/2020, modificată de OUG nr. 99/2020)
Rezultate
- au fost soluționate un număr de 71.186 cereri de rambursare TVA, cu 12.589 mai multe față de anul precedent, suma restituită fiind mai mare cu 3 mld. lei față de aceeași perioadă a anului 2019;
- eliminarea procedurii de înregistrare în scopuri de TVA pe baza criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal, pentru cei care solicită înregistrarea. Procedura nouă se va derula pe baze unei analize de risc realizată de ANAF, în urma analizei putând fi anulată înregistrarea în scopuri de TVA (OUG nr. 69/2020)
MĂSURĂ:Prorogarea unor termene (măsuri fiscale aplicabile până la 25 octombrie 2020) şi nu se calculează și nu se datorează dobânzi și penalități de întârziere pentru obligațiile fiscale din perioada menționată. De asemenea, este prevăzută și prelungirea scutirii de obligația plății impozitului specific pentru anumite domenii economice (OUG nr. 99/2020). Prevederile sunt importante deoarece întârzierile la plată sau neplata în această perioadă nu vor atrage dobânzi și penalități, iar contribuabilii rămân eligibili să participe, de exemplu, la procedurile de achiziții publice și nu riscă să li se anuleze diverse autorizații.
Rezultate
- în perioada martie-septembrie 2020, alte sume amânate totalizează 16,15 mld lei amânate;
- prin prelungirea scutirii de obligația plății impozitului specific, în perioada martie-septembrie suma amânată este de 163,5 mld. lei, aproximativ 9.9%.
Programe de finanțare, investiții strategice şi de mediu
MĂSURĂ:Finanţarea extinderii reţelelor de gaze naturale - Programul național de racordare a populației și clienților non-casnici la sistemul inteligent de distribuție a gazelor naturale (OUG nr. 128/2020 şi Ordinul MFE 936/2020). Programul are o valoare de 1 mld. Euro şi se derulează în două etape, prima fiind aferentă perioadei de programare 2014 - 2020 cu o valoare de 235 de mil. euro, iar cea de a doua etapă fiind prevăzută pentru perioada de programare 2021- 2027, cu o valoare estimată de 800 mil. euro. Beneficiarii eligibili sunt autoritățile publice locale și asociațiile de dezvoltare intercomunitară. Sunt prevăzute a fi racordate un număr de 30.000 de gospodării la rețeaua de distribuție de gaze naturale, pe lângă înființarea de rețele de distribuție de gaze naturale. De asemenea, se vor putea finanța activități care prevăd extinderea rețelei actuale de distribuție a gazelor naturale.
Rezultate
- pentru etapa 1, ghidul solicitantului este aprobat iar apelul de proiecte este deschis până la 17 dec. 2020.
MĂSURĂ:Programul de finanţare Fondul de acţiune în domeniul managementului energiei durabile FAED (OUG nr. 158/2020). Se reglementează finanţarea unor proiecte deja contractate însă nerealizate, precum şi implementarea în comunităţile din regiunile dezavantajate/subdezvoltate ale României a unor noi proiecte care să se încadreze în cel puțin unul dintre următoarele domenii specifice: reabilitarea termică a clădirilor publice, termoficare, furnizarea de energie, inclusiv regenerabilă, iluminat public, transport public și planificare urbană. Programul are un buget de 18,2 mil. lei şi se implementează până la finalul anului 2025.
MĂSURĂ:Programul de stimulare a înnoirii parcului auto naţional – Programul „Rabla”. Programul are 2 componente, „Rabla clasic” pentru vehicule cu motor pe combustie sau hibrid fără plug-in (buget 405 mil. lei din Fondul pentru Mediu) şi respectiv „Rabla Plus” pentru vehicule 100% electrice sau hibrid cu tehnologia plug-in (buget 140 mil. lei în primă fază, urmat de o suplimentare de 60 milioane de lei, din Fondul pentru Mediu).
Rezultate
- în anul 2020 au fost introduse mai multe noutăți în „Rabla clasic”: ecobonus mai mare pentru mașinile hibride, ecobonus pentru mașinile cu sistem GPL și posibilitatea achiziționării de motociclete în program. Pentru persoanele juridice, au fost achiziționate 1.006 autovehicule, cu o valoare totală de 7,7 milioane de lei. S-au înscris în program și 38.933 de persoane fizice, fiind deja achiziționate 32.902 mașini noi și 116 motociclete;
- prin „Rabla Plus” au fost achiziţionate de către persoane fizice și persoane juridice 1.507 autovehicule (1.217 pur electrice și 290 hibrid plug-in), în valoare de 60.507.000 lei.
MĂSURĂ:Programul Transport public ecologic – stații de reîncărcare pentru vehicule electrice în municipiile reședință de județ (buget alocat 92 mil. lei din Fondul pentru Mediu), pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea infrastructurii pentru vehiculele de transport rutier nepoluant din punct de vedere energetic.
Rezultate
- au fost depuse 37 de dosare pentru un număr de 288 stații de reîncărcare, cu un număr de 631 de puncte de reîncărcare aferente.
MĂSURĂ:Programul Iluminat public stradal (buget alocat 504 mil. lei din Fondul pentru Mediu), pentru sprijinirea eficienţei energetice şi a gestionării inteligente a energiei în infrastructura de iluminat public prin înlocuirea corpurilor de iluminat cu un consum ridicat de energie electrică cu corpuri de iluminat cu LED.
Rezultate
- au fost aprobate 50 de dosare de finanțare, pentru suma de 33,4 milioane de lei, urmând a se încheia contractele de finanțare nerambursabilă.
MĂSURĂ:Programul privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru gospodării izolate neracordate la rețeaua de distribuție a energiei electrice, beneficiari fiind unitățile administrativ-teritoriale (buget alocat 230 mil. lei din Fondul pentru Mediu).
Rezultate
- au depus cereri de finanțare 114 unități administrativ-teritoriale. Au fost semnate 11 contracte de finanțare în valoare de 7,15 milioane de lei, restul contractelor fiind în curs de perfectare.
MĂSURĂ:Programul Casa Eficientă Energetic (buget alocat 429 mil. lei din Fondul pentru Mediu), pentru creșterea eficienței energetice în clădiri unifamiliale, prin reabilitarea clădirilor unifamiliale prin izolarea pereților, a acoperișului, înlocuirea părților vitrate etc., beneficiari fiind persoane fizice.
Rezultate
- s-au înscris în program, prin aplicația informatică, peste 10.000 de solicitanți, dosarele acestora urmând a fi evaluate.
MĂSURĂ:Programe de investiţii în managementul apelor și lucrărilor hidrotehnice şi fondului forestier, derulate de MMAP
Rezultate
- lansarea Fazei a-II-a a programului de „Reabilitarea zonei costiere”, finanțat din fonduri europene (buget 800 mil. euro) - lucrări de înnisipare artificială a zonelor de plajă existente, montarea de diguri de stabilizare a falezelor, ziduri de sprijin etc., pentru creșterea suprafețelor plajelor pe litoral cu circa 60,6 ha, în prima etapă, și cu 225 ha, în etapa a doua, până în anul 2023, eliminarea pericolului eroziunii malurilor și protejarea construcțiilor adiacente, precum și protejarea mediului marin și a speciilor de plante și animale terestre;
- finanţarea de la bugetul de stat cu o valoare totală alocată de 123 milioane de lei a 82 obiective hidrotehnice;
- finanţarea împăduririi terenurilor degradate (68 de perimetre de reconstrucție ecologică pe terenuri degradate, finanțate din venituri proprii, cu valoarea totală alocată de 9,4 milioane lei), a perdelelor forestiere de protecție (40 de obiective de investiții privind înființarea de perdele forestiere, finanțate din fonduri de la bugetul de stat și din venituri proprii, cu valoarea totală alocată de 33,4 milioane de lei), a lucrărilor de corectare a torenților (67 de obiective de investiții de corectare a torenților și reabilitare a drumurilor forestiere, finanțate de la bugetul de stat, cu valoarea totală alocată de 11,1 milioane de lei) şi reabilitare a drumurilor forestiere (16 obiective de investiții, finanțate prin credit BDCE, în cadrul Proiectului destinat reconstrucției drumurilor forestiere afectate de inundații și corectarea torentelor din zonele forestiere, în valoare de 3,5 milioane lei).
MĂSURĂ:Programul Noua Casă (OUG nr. 129/2020) pentru facilitarea accesului persoanelor fizice la achiziția unei locuințe prin contractarea de credite garantate de stat. Statul garantează 60% din creditele ipotecare pentru locuinţe noi cu un preţ maxim de 140.000 euro şi 50% pentru locuinţele vechi, până la un plafon de 70.000 euro, iar avansul este de 5% pentru locuinţele vechi şi de 15% pentru locuinţele mai noi de 5 ani, sau care au fost recent consolidate antiseismic.
Rezultate
- 1385 solicitări din care s-au aprobat 599;
- în anul 2020 au fost emise un număr de 5.988 garanții, în valoare totală de 646,8 milioane lei.
|
Nume
|
|
|
|
Numar
|
|
|
|
Valoare finantare
|
|
|
Garantie Noua Standard
|
|
|
|
311
|
|
|
|
70,100,193
|
|
|
Garantie Noua Superioara
|
|
|
|
20
|
|
|
|
7,320,285
|
|
|
Total Standard
|
|
|
|
331
|
|
|
|
77,420,478
|
|
|
|
Promisiune Noua Standard
|
|
|
|
235
|
|
|
|
58,343,228
|
|
|
Promisiune Noua Superioara
|
|
|
|
33
|
|
|
|
10,655,078
|
|
|
Total Superioara
|
|
|
|
268
|
|
|
|
68,998,306
|
|
|
|
Grand Total
|
|
|
|
599
|
|
|
|
146,418,784
|
|
MĂSURĂ:Măsuri pentru elaborarea Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (OUG nr. 155/2020)
Rezultate
- elaborare prim draft PNRR preconizat pentru octombrie 2020 pentru ca ulterior negocierile să se deruleze până în luna aprilie 2021 în vederea emiterii deciziei Comisiei Europene de aprobare a planului naţional.
MĂSURĂ:Acordarea de sume din Fondul de intervenţie la dispoziţia Guvernului ca urmare a calamităţilor naturale din anul 2020:
Rezultate
- pentru UAT-uri afectate de calamităţile naturale (HG nr. 718/2020) – cca. 60 mil. lei;
- pentru refacerea și punerea în siguranță a infrastructurii SC Complexul Energetic Hunedoara SA (HG nr. 702/2020) – cca. 7,2 mil. lei.
Măsuri active pentru susținerea locurilor de muncă din economie
MĂSURĂ:Măsuri de sprijin destinate salariaţilor şi angajatorilor (OUG nr. 132/2020, HG nr. 719/2020) – finanțarea programului flexibil de muncă, sprijin pentru sezonieri (41,5%) și zilieri (35%), sprijin telemuncă.
Rezultate
|
Sprijin pentru:
|
|
|
|
Număr beneficiari
|
|
|
|
Sume plătite până la data de 1 oct 2020
|
|
|
Zilieri
|
|
|
|
7.233
|
|
|
|
10,4 milioane lei
|
|
|
Telesalariați
|
|
|
|
4.505
|
|
|
|
11,3 milioane lei
|
|
|
Total
|
|
|
|
11.738
|
|
|
|
21,7 milioane lei
|
|
Estimări total 2.400.910 mii lei
Reducerea timpului de muncă:
Număr beneficiari estimat 500.000 angajați
Sumă medie lunară/persoană : 1.125 lei, brut
Sume totale necesare: 500.000 x 1.125 lei x 3 luni = 1.687.500 mii lei
Zilieri:
Număr beneficiari estimat 60.000 zilieri
Sumă medie lunară/persoană : 781 lei, brut
Sume totale necesare: 60.000 x 781 lei x 3 luni = 140.580 mii lei
Sezonieri:
Număr beneficiari estimat 20.000 sezonieri
Sumă medie lunară/persoană : 1.245 lei, brut
Sume totale necesare: 20.000 x1.245 lei x 3 luni = 74.700 mii lei
Stimulent telemuncă
Număr beneficiari : 10.000
Sume necesare: 10.000 x 2500 lei = 25.000 mii lei
Indemnizație alți profesioniști:
Număr beneficiari estimat 70.000
Sumă medie lunară/persoană : 2253 lei, brut
Sume totale necesare: 70.000 x 2253 lei x 3 luni = 473.130 mii lei
Din suma totală de 2.400.910 mii lei, prin plata impozitelor și contribuțiilor aferente sumelor acordate individual, se fac venit la bugetul de stat aproximativ 2.071.692 mii lei din care contribuții sociale 1.747.210 mii lei şi impozit 324.482 mii lei.
MĂSURĂ:Prelungirea șomajului tehnic (OUG nr. 30/2020 cu completările ulterioare , OUG nr. 92/2020 şi Memorandum „Acord de principiu privind contractarea de împrumuturi de la Uniunea Europeană în cadrul instrumentului european de sprijin temporar pentru atenuarea riscurilor de șomaj într-o situație de urgență (SURE), ca urmare a apariției epidemiei de COVID-19”)
Rezultate
|
Indemnizația de șomaj tehnic
|
|
|
|
Număr beneficiari
|
|
|
|
Sume plătite până la data de 1 oct 2020
|
|
|
Pentru angajați
|
|
|
|
1.200.000
|
|
|
|
4,09 miliarde lei
|
|
|
Pentru profesioniști (PFA, II, IF, etc.)
|
|
|
|
87.000
|
|
|
|
844,6 milioane lei
|
|
|
Total
|
|
|
|
1.287.000
|
|
|
|
4,9 miliarde lei
|
|
MĂSURĂ:Decontarea a 41,5% din salariu de baza brut aferent locului de muncă ocupat începând cu luna iulie 2020 (OUG nr. 92/2020)
Rezultate
Sprijin de 41,5% din salariul brut
|
Număr beneficiari
|
|
|
|
Nr angajatori
|
|
|
|
Sume plătite până la data de 15 oct 2020
|
|
|
635.281
|
|
|
|
67.739
|
|
|
|
1.840.042.903 lei
|
|
- impact bugetar estimat de 3,7 miliarde lei, 298 mil Euro din POCU
- Contract finanțare #SPER semnat în 28.05.2020
Măsuri în domeniul protecției sociale
MĂSURĂ:Amânarea ratelor la credite cu maximum 9 luni, până la 31.12.2020, pentru persoane fizice, PFA, IMM, companii (OUG nr. 37/2020 și normele aferente din HG nr. 270/2020, amendată de OUG nr. 70/2020)
Rezultate
- până la data de 15 iunie 2020, din cele aprox. 321.000 de solicitări soluționate, peste 60% au fost soluționate în baza OUG nr. 37/2020 și aproximativ 40% în baza măsurilor de sprijin adoptate proactiv de bănci;
- au fost emise un număr de 25 garanții în valoare de 261,31 milioane lei.
MĂSURĂ:Sprijin acordare zile libere părinți (OUG nr. 147/2020, Ordin ANOFM nr. 593/2020)
Rezultate
- conform Notei de fundamentare, se estimează un număr de 20.000 beneficiari şi un efort bugetar de 81.440.000 lei/lună.
Părinți care au solicitat zile libere plătite
|
Număr beneficiari
|
|
|
|
Sume plătite până la data de 1 oct 2020
|
|
|
34.000 părinți
|
|
|
|
87,1 milioane lei
|
|
MĂSURĂ:Măsuri pentru categorii vulnerabile:
-
Creșterea pensiilor - majorarea punctului de pensie cu 177 lei de la 1265 la 1442 lei și a indemnizației sociale pentru pensionari de la 704 lei la 800 lei (OUG nr.135/2020)
Rezultate
- Suma pentru plata pensiilor în perioada sept.-dec. 2020: aprox. 30,5 mld. lei; ptr. indemnizația minimă - 1 mld lei; nr. total beneficiari 4.938.343.
-
Majorarea alocațiilor de stat pentru copii cu 19% față de suma acordată în luna iulie începând cu data de 1 august 2020;
-
Tichete masă caldă persoane în vârstă 75+ (OUG nr. 115/2020) – buget 133 mil. euro, 290.000 beneficiari, 180 lei/persoană
Rezultate
- Procedura de achiziție publică este în curs de finalizare, iar după semnarea contractului emitenţii de carduri au nevoie de 10 zile, conform contractului, ca să le emită, ulterior acestea fiind prin prefecturi şi autorităţi publice locale;
-
Compensarea cu 90% a prețului de referință al medicamentelor pentru pensionari (HG nr. 730/2020);
-
Pachete alimentare și sanitare persoane vulnerabile (OUG nr. 84/2020) – buget 225 mil. euro din POAD, 1,2 mil. beneficiari estimaţi
Rezultate
- MFE a semnat în data de 15.04.2020 contractul de achiziție publică în valoare de 1.074.095.441 lei, pentru 1.188.852 beneficiari.
-
Tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educațional (materiale școlare și vestimentație, necesare frecventării școlii) pentru elevi din familii cu venituri mici (OUG nr. 133/2020) – buget 27 mil. euro din POAD, 400.000 beneficiari estimaţi, 500 lei/an școlar/elev
Rezultate
- apelul este deschis până la 20 nov. 2020.
-
Vouchere dedicate școlarizării (Şcoala după şcoală) pentru elevii de până în clasa a IV-a inclusiv (Legea nr. 168/2020) – cca. 300.000 copii, valoare tichet 200 lei/lună
Rezultate
- 150 şcoli incluse în proiectul pilot, stabilite prin Ordin al MEdC;
-
vouchere copii cluburi sportive (OUG nr. 157/2020 şi Ordin MTS nr. 1199/2020 pentru aprobare norme) – acordarea de vouchere nominale de 300 de lei pentru prima legitimare a unui copil la un club sportiv, bugetul programului fiind de 30 mil. euro;
-
acordarea de stimulente financiare absolvenților care au obținut media 10 la evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a și la examenul de bacalaureat, sesiunea iunie-iulie 2020 – 1000 lei pentru evaluarea naţională şi 3000 lei pentru bacalaureat (HG nr. 714/2020)
MĂSURĂ:Finanțarea prin POCU a stimulentului de risc în cuantum de 2.500 lei brut, pe lună pentru personalul din domeniul asistenţei sociale şi comunitare implicat direct în sprijinirea şi/sau îngrijirea persoanelor în vârstă, a copiilor, a persoanelor cu dizabilităţi şi a altor grupuri vulnerabile, pe perioada stării de urgenţă (OUG nr. 82/2020)
Rezultate
- valoare totală eligibilă de aproximativ 17,5 milioane euro.
MĂSURĂ:Decontarea din POCU a unui stimulent de risc aplicat salariului existent pentru: medici, personalul medico-sanitar, personalul paramedical, inclusiv personalul auxiliar, implicați direct in tratamentul/ transportul/ echiparea/ evaluarea/ diagnosticarea pacienților infectați cu COVID-19; personalul care furnizează servicii de asistență medicală comunitară, respectiv servicii de îngrijire medicală, activități de izolare și monitorizare a persoanelor diagnosticate pozitiv aflate în carantină; personalul din cadrul direcțiilor de sănătate publică implicat în activități de recoltare pentru testarea SARS-CoV-2, verificare, evaluare medicală a persoanelor care traversează punctele de frontieră; personalul din rețeaua de medicină legală implicat în manipularea și efectuarea necropsiilor pacienților decedați diagnosticați cu COVID-19, inclusiv personalul din laboratoarele de toxicologie și histopatologie care efectuează analiza probelor. De asemenea, este prevăzută decontarea echipamentelor și materialelor de protecție pentru lucrătorii de sănătate implicați direct în tratamentul COVID-19 (OUG nr. 43/2020, completat de OUG nr. 64/2020)
Rezultate
- apelul de proiecte are un buget de 120 milioane euro și este deschis până la data de 15 octombrie 2020.
Măsuri pentru debirocratizare
MĂSURĂ:Extinderea categoriilor de plăți care pot fi efectuate prin intermediul Sistemului Național Electronic de Plată (OUG nr. 152/2020). Pot fi achitate online, fără comisioane, prin portalul ghiseul.ro, taxele aferente paşaportului şi operaţiunile de înmatriculare, autorizare provizorie şi eliberare a permiselor de conducere.
Rezultate
- înscrierea a peste 225.000 noi utilizatori - în prezent, sunt peste 717000 utilizatori activi și peste 300 de tipuri de plăți pot fi achitate online;
- număr de tranzacții zilnice record pentru o singură instituție (2800/zi de plăți permise auto/certificate/autorizații);
- creșterea cu 80% a numărului de tranzacții și cu peste 165% a valorii sumelor plătite prin ghișeul.ro comparativ cu aceași perioadă a anului trecut;
- diversificarea tipurilor de instituții care s-au înrolat/sau sunt în curs de înrolare în ghișeul.ro: RA-APPS, Imprimeria Națională (terminal nou), Academia de Studii Economice din București (în curs de înrolare), Administrația Națională Apele Române (în curs de înrolare), Autoritatea Rutieră Română (în curs de înrolare), I.T.M. (în curs de înrolare).
MĂSURĂ:Simplificarea procedurilor administrative, prin dezvoltarea serviciilor de guvernare electronică şi consolidarea ghişeelor unice online (precum punctul unic de contact electronic, ghişeul virtual de plăţi, ghişeul unic pentru IMM-uri)
Rezultate
- introducerea unor noi funcţionalităţi în cadrul Spaţiului Privat Virtual – posibilitatea înregistrării prin sistem video în SPV și efectuarea plăţii obligațiilor fiscale la buget direct cu cardul bancar prin interconectarea cu portalul “ghișeul.ro”, care va permite achitarea a peste 30 de impozite și contribuții;
- acces simplificat în ceea ce privește obținerea de acte/documente de la autoritățile publice centrale, Ministerul Economiei realizând astfel protocoale de colaborare cu autorități publice precum ONRC, ANAF, ANOFM, ANSVSA etc.;
- MEEMA a acordat 69.588 Certificate de Situație de Urgență agenților economici a căror activitate a fost afectată de pandemia SARS-CoV-2, în perioada 05.04.2020 - 15.09.2020 (39.442 – Tip1, respectiv 30.146 – Tip2), procedura derulându-se prin intermediul portalului „prevenire.gov.ro”;
- dezvoltarea de către Autoritatea pentru Digitalizarea României a unei aplicații funcționale „aici.gov.ro”, care oferă un serviciu complet pe care solicitanții îl pot utiliza pentru a aplica la 19 proceduri ale unor instituții precum ANOFM, ANPIS sau Ministerul de Finanțe – s-au înregistrat peste 795.000 de solicitări, fiind disponibile peste 16 proceduri pentru acordare de indemnizații și alte sume;
- Sistemul Informatic Punctul de Contact Unic electronic (PCUe) – digitalizarea serviciilor publice prin intermediul PCUe a făcut ca solicitanții, persoane fizice sau juridice, care au dorit obţinerea unui certificat fiscal, a certificatului de urbanism, autorizarea farmaciilor, stabilirea prețului la medicamente, obținerea certificatului de auditor energetic, rezervarea locurilor de parcare etc., să nu se mai deplaseze la sediul instituției furnizoare de astfel de servicii, putând să transmită dosarul online (4633 proceduri);
- reglementarea utilizării înscrisurilor în formă electronică atât pentru comunicarea în format digital între autoritățile și instituțiile statului, cât și între acestea și persoanele fizice și juridice, precum și asigurarea desfășurării unor procese vitale ale statului prin implementarea mijloacelor informatice și de comunicații securizate (OUG nr. 38/2020) şi desemnarea STS ca furnizor de servicii de certificare calificată destinate exclusiv personalului autorizat în cadrul instituțiilor publice, pentru îndeplinirea atribuțiilor de serviciu. (OUG nr. 39/2020);
- introducerea obligativităţii folosirii exclusive a sistemului informatic MySMIS (implicit renunţarea la hârtii) în interacţiunea MFE cu beneficiarii finanţărilor, începând cu 1 iunie 2020, utilizând semnătura electronică (OUG nr. 65/2020);
- reglementarea unor măsuri legate de circulaţia pe drumurile publice, respectiv modalitatea de realizare a dovezii înregistrării plângerii contravenţionale, a predării permisului de conducere sau a ridicării documentelor/plăcuţelor de înmatriculare reţinute de poliţie prin transmiterea acestora şi prin mijloace de comunicare/transmitere la distanţă, pe perioada stării de urgenţă (OUG nr. 83/2020).
Alte măsuri financiare/economice/sociale cu impact şi pentru nevoile sistemului de sănătate
MĂSURĂ:Finanțarea din POIM a cheltuielilor cu echipamente medicale, dispozitive medicale și de protecție medicală, echipamente pentru transport specializat, echipamente pentru decontaminare și suport triaj, containere de logistică medicală, capabilități/formațiuni medicale mobile de diagnostic și tratament utilizate în combaterea răspândirii COVID-19 (OUG nr. 43/2020, completat de OUG nr. 64/2020)
Rezultate
- pelul de proiecte a fost deschis în perioada mai-septembrie 2020, cu un buget de 350 milioane euro, suplimentat în 14.10.2020 până la 1,2 mld. euro. Au fost depuse 297 de proiecte în valoare de aproximativ 1,288 miliarde de euro. Până în prezent, au fost încheiate 51 de contracte de finanțare, cu valoare de 156 de milioane de euro.
MĂSURĂ:Alocarea de fonduri pentru a facilita digitalizarea sistemului de educaţie şi focalizarea pe utilizarea tehnologiilor IT pentru procesul de predare-învățare și pentru managementul educațional, dar și pentru a lua măsurile de prevenție necesare pentru a evita riscul de îmbolnăviri, care să asigure sprijin pentru elevi și pentru cadrele didactice, în contextul pandemiei COVID-19:
- achiziționarea prin POC și POIM de echipamente mobile din domeniul tehnologiei informației de tipul tabletelor pentru uz școlar, achiziționarea de echipamente de protecție medicală și/sau achiziționarea de containere sanitare mobile pentru desfășurarea în bune condiții a procesului educațional (OUG nr. 144/2020);
- aprobarea Programului național „Școala de acasă” prin care s-a alocat suma de 150.000.000 lei pentru achiziția a 250.000 de dispozitive electronice (HG nr. 370/2020);
Rezultate
- bugetul estimat 100 milioane euro în cadrul POC, suplimentat cu 50 mil euro, costul eligibil al unei tablete fiind mărit la 250 euro. Apelul de proiecte urmează a fi deschis în luna octombrie.
- asigurarea de dispozitive electronice: 59.072 laptopuri, 4.346 table interactive, 5.746 camere web pentru 1093 licee prin reconfigurarea Proiectului ROSE (Romanian Secondary Education) cu o valoare de achiziție estimată la 34.757.420 euro, implementat de către Ministerul Educaţiei;
- realizarea conectării la internet a peste 2.800 de clădiri aparținând unităților de învățământ;
- încheierea de acorduri de colaborare cu companiile Google și Microsoft pentru asigurarea platformelor educaționale (G-Suite for Education, Microsoft Office 365 A1) în mod gratuit pentru toate unitățile de învățământ din România;
- dezvoltarea platformei digital.educred.ro, un portal de resurse educaționale pentru cadrele didactice din România şi publicarea în format digital a manualelor pentru învățământ primar și gimnazial pe website-ul manuale.edu.ro;
- derularea de către MEdC a proiectului „Promovarea și susținerea excelenței în educație prin dezvoltarea competențelor în tehnologia informației” cu alocare financiară de 8.780.000 lei finanțat printr-un grant nerambursabil subvenționat de către Guvernul Japoniei prin care se vor dota 60 de centre de pregătire în informatică.
MĂSURĂ:Măsuri pentru reglementarea dreptului la transport gratuit pentru elevii din învățământul preuniversitar acreditat/autorizat, pentru transportul local în comun, de suprafață, naval, precum și pentru transportul intern auto și transport naval, pe tot parcursul anului calendaristic (OUG nr. 70/2020 şi normele de decontare aprobate prin HG nr. 435/2020)
MĂSURĂ:Susținerea universităților pentru adaptarea măsurilor de protecție a studenților la îmbolnăvirea cu COVID-19
Rezultate
- alocarea sumei de 14.200.000 lei pentru protejarea studenților și a rezidenților de infectarea cu virusul SARS-CoV-2;
- suplimentarea cu 10% a subvențiilor pentru cămine și cantine în vederea adaptării condițiilor la normele sanitare impuse de pandemie;
- alocarea a 10 mil. euro pentru instituțiile de învățământ superior de stat, pentru partea de echipamente de protecție și de dispozitive medicale necesare activităților de curs din cadrul universităților, pentru ca acestea să se poată desfășura în bune condiții acolo unde partea de cursuri, laboratoare sau seminarii se desfășoară prin participarea fizică a studenților.
MĂSURĂ:Prelungirea valabilităţii voucherelor de vacanţă aferente anului 2019 până la data de 31 mai 2021 iar voucherele aferente anului 2020 urmează a fi emise doar electronic (OUG nr. 35/2020).
MĂSURĂ:Difuzarea, contra cost, de campanii de informare publică privind măsurile de prevenire şi limitare a răspândirii SARS-CoV-2 şi modul de reluare a activităţilor economice şi sociale după încetarea stării de urgenţă şi alertă (OUG nr. 63/2020, completată de OUG nr. 86/2020).
Rezultate
- campaniile se derulează prin intermediul serviciilor de radiodifuziune, ziarelor tipărite, revistelor, publicaţiilor periodice, al furnizorilor de servicii media online şi furnizorilor de publicitate, bugetul total alocat fiind de 200 mil. lei;
- ADR a livrat un ecosistem de 6 soluții online care să faciliteze accesul cetățenilor români la informații verificate, din surse oficiale, precum și la mijloace de întrajutorare validate: „stirioficiale.ro”, „datelazi.ro”, „cetrebuiesafac.ro”, „diasporahub.ro”, „rohelp.ro” și „cineceface.ro” (1 din 3 români a accesat știrioficiale.ro și, în total, cele 6 site-uri din ecosistem au înregistrat peste 17 milioane de accesări)
|